fredag 26 maj 2023

Generalförsamling dag 2

Idag är det andra dagen på generalförsamlingen och vi fortsätter med motionerna

Motionslunta hittar ni här


LU LCC-FFL 1, General Rules

Kommentarer och diskussioner om att det inte behöver stå i reglerna, att det är ett föråldrat synsätt mm.

Röstades inte igenom, 8 Ja, 28 Nej, 1 Avstår



LU LCC-FFL 2, General Rules

Kommentarer och diskussioner om att det redan görs i den utsträckning man kan, så som det är skrivet i motionen är det i princip omöjligt. Lite klargörande att table/list är en översättningsmiss, det ska vara riktlinjer.

Röstades inte igenom, 7 Ja, 27 Nej, 4 Avstår


NO NRR 1, General Rules

Efter ett litet uttalande och efter gårdagens diskussioner om avgifter för 2024 drar NRR motionen


DK FD 1, Breed standard SBI

Denna motion har ändrats till 2 delar. I första delen har man ändrat och tagit bort hela felet. I andra delen har man tagit bort delen om pungen eftersom det täcks in i "White patching in coloured areas"

Del 1 röstades igenom, 33 Ja, 4 Nej, 1 avstår
Del 2 röstades igenom, 35 Ja, 3 Nej, ingen avstår


NL Felikat 2, Standards, general parts & EMS list

JSC kommenterar att denna inte följer sedvanliga sätt att godkänna nya varianter. BRC stödjer den inte heller av samma anledning.

Röstades inte igenom, 8 Ja, 28 Nej, 2 Avstår


NL Mundikat 1, Standards, general parts & EMS list

Denna motion är lite ändrad, efter onsdagens kommentarer har man ändrat. Dessa katter ska registreras med mönster där det går att avgöra, men kommer inte att påverka utställningar. Den har även flyttats till breeding- and registrations-rules. Hur det kommer ske i praktiken är för mig lite oklart, i onsdags pratade man om att genotypen ska registreras med mönster när man ser det men att fenotypen fortsatt ska vara 21.

Röstades igenom, 28 Ja, 8 Nej, 1 Avstår


Fife JSC 1, Standards, general parts & EMS list

Diskussion om att det är lite förvirrande varifrån motion kommer, JSC säger att den kommer från uppfödarna men det finns inget breed council. Frågan har varit uppe tidigare men det var strax efter hela kategorifördelningen ändrades och då var de flesta för att flytta på dem men då ville man vänta lite. Kommentarer om att rasen ännu är rätt så spretig typmässigt och liten i antal.

Röstades inte igenom, 8 Ja, 28 Nej, 2 Avstår


NL Mundikat 2, Breeding & Registration Rules

Motionen är ändrad. Hela meningen är struken och ersätts med "A queen must have no more than two litters in twelve months with a maximum of three litters in twentyfour months except the prior written approval of a veterinarian and/or the Fife member"

Inte så mycket diskussioner alls

Röstades igenom, 36 Ja, 2 Nej



PL FPL 1, Breeding & Registration Rules

HWC tycker att den är för specifik och strikt och att det ofta finns nationell lagstiftning som täcker detta. De ber FPL att dra motionen och komma tillbaka med den nästa år omformulerad med HWC hjälp. BRC kommenterar att det kan vara svårt att kontrollera och att vid fall av överpopulation och cat hoarders borde hanteras individuellt och med hjälp av nationella lagar och kontrollorgan.

Röstades inte igenom, 8 Ja, 24 Nej, 5 Avstår


SE SVERAK 1, Breeding & Registration Rules

Nu kommer vi till SVERAKs motion. I denna diskussion ska man vara medveten om att det i princip bara är SVERAK som har krav på besiktning av katter innan försäljning. Det största motståndet mot motionen är att regeln bara har gällt i 5 månader.

Röstades inte igenom, 18 Ja, 20 Nej


FIFe BRC 1, Breeding & Registration Rules

Röstades igenom, 25 Ja, 9 Nej, 3 Avstår


AT KKÖ 2, Show Rules

SC och JSC tycker att nuvarande regel är tillräcklig. Diskussioner om att katter som ofta skulle behöva färg oftast har dålig färg och borde då kanske inte vara utställningskatter. Även kommentarer om att tex vissa silverkatter utvecklas sent. (man kan ju tycka att nuvarande skrivelse i de fallen är tillräcklig?/Sofie)

Röstades inte igenom, 19 Ja, 19 Nej


BE FBE 1, Show Rules

Inte så mycket annat än vad som sades i onsdags, inte så himla mycket frågor om tekniska detaljer dock.

Röstades inte igenom, 6 Ja, 32 Nej


BE FBE 2, Show Rules

Lite ändrat i motionen, istället för 90 poäng ska man uppnå 93 poäng vilket är detsamma som för CAC/CAP. De flesta tycker detta är ett bra förslag.

Röstades igenom, 32 Ja, 5 Nej, 1 Avstår


BY Felinolog 1, Show Rules

Inga diskussioner om denna motion

Röstades igenom, 23 Ja, 13 Nej, 2 Avstår


ID ICA 1, Show Rules

Här har man ändrat texten lite grann, Man vill att alla cert upp till SC/SP ska kunna tas i ett land, CAC/CAP av 2 olika domare, CACIB/CAPIB av 2 olika domare, CACIB/CAPIB av 4 olika domare, CACS/CAPS av 5 olika domare. Motiveringen är densamma. Inte så mycket diskussioner, kommentarer om arbetstillståndet de behöver som pratades om i onsdags.

Röstades igenom, 33 Ja, 5 Nej


IT ANFI 1, Show Rules

Diskussioner om annexens vara eller inte vara, behöver man kanske se över reglerna i sin helhet? Det är i nuläget 16 medlemsförbund som finns i olika annex.

Röstades igenom, 21 Ja, 17 Nej


MD FM, RO FAF-FR, UA UFU, Show Rules

Ny WinnerShow, BSW. Inga diskussioner om denna

Röstades igenom, 34 Ja, 3 Nej, 1 Avstår

Lite kommentarer efteråt om att försöka sprida ut vinnaruställningarna så gott det går.


NO NRR 2, Show Rules

Liknande diskussioner som Italiens motion. Kommentarer om att om länderna känner att de behöver
undantag borde det godkännas precis som för Italien

Röstades igenom, 23 Ja, 15 Nej


PL FPL 2, Show Rules

Polen ber om ursäkt för att man inte tillfrågat redan deltagande länder, det har berott på tight tids-schema. Kommentarer från de länderna att det borde vara deltagande länder i en WinnerShow som beslutar om ny medlemmar. I onsdag lät det inte riktigt likadant men alla delegater var inte på plats i onsdags. Eva kommenterar att det var likadant när Danmark ville vara med på SW. Vi vill också istället för fler WinnerShows ha större.

FPL väljer att dra motionen

Nu är vi tillbaka från lunchen och fortsätter med motionerna


PL FPL 3, Show Rules

Denna motion har lagt av SVERAK för några år sedan, JSC och SC är alla för. Inga ytterligare diskussioner eller kommentarer.

Röstades igenom, 24 Ja, 12 Nej, 1 Avstår


FIFe SC 1, Show Rules

SC drar motionen efter diskussionerna på onsdagens öppna möten.


FIFe SC 2, Show Rules

Liten ändring i motionen, klargöranden om titlar i tabell a under paragraf 9. Detta gör ingen skillnad
för själva innehållet i motionen.

Röstades inte igenom, 16 Ja, 21 Nej, 1 Avstår


FIFe SC 3, Show Rules

Inga diskussioner eller kommentarer.

Röstades igenom, 32 Ja, 6 Nej


FIFe SC 4, Show Rules

Lite diskussioner om att det i motiveringen står att det inte är tillräckligt med en utskriven rapport vilket kan tolkas som att det måste vara något tryckt på tryckeri i princip. Övriga kommentarer handlar om att man måste kunna få välja det själv om hur man vill premiera vinnarna. Titeln ska registreras hos ens eget förbund och de ska dela ut ett titeldiplom.

Röstades inte igenom, 12 Ja, 23 Nej, 2 Avstår


FIFe SC 5, Show Rules

Samma kommentarer som i onsdags, att det känns lite fel med en titel som man får bara för man åker på många utställningar.

Röstades inte igenom, 11 Ja, 27 Nej


FIFe SC 6, Show Rules

SC drar motionen efter diskussionerna på onsdagens öppna möten.


FIFe SC 7, Show Rules

Kommentarer om att en ex2 kan bli BIS (om du nominerar en ex2 som ditt wild card och övriga domare håller inte med om det valet du redan gjort). Många tycker dock att det verkar vara en bra idé. Eva berättar att det på våra stora SVERAK utställningar skulle kunna bli väldigt många katter i panelen.

Röstades inte igenom, 13 Ja, 24 Nej, 1 avstår


FIFe SC 8, Show Rules

Inga diskussioner eller kommentarer.

Röstades igenom, 32 Ja, 6 Nej


FIFe SC 9, Show Rules

Kommentar om att det borde vara tillräckligt med ett av FIFe-språken. Så utställningar där de pratar tyska eller franska inte skulle behöva översätta. Det är ju då problem för domarna på de utställningarna då många inte talar franska eller tyska.

Röstades igenom, 27 Ja, 11 Nej


FIFe SC 10, Show Rules

Någon kommentar att det ska vara upp till varje medlemsförbund hur de ska göra, meningen med motionen är ju att alla ska göra likadant så det blir enhetligt.

Röstades igenom, 31 Ja, 7 Nej


Nu är vi färdiga med motionerna och fortsätter med de sista punkterna på dagordningen

Information om World Cat Congress
WCC- möte kommer hållas 10 juni, president och kassör kommer deltaga


Övriga frågor:

Röstningsförfarandet: Det borde tas fram riktlinjer om hur man ska presentera sig för generalförsamlingen inför val. Även tidsgräns.

Ukraina tackar alla som stöttat dem och deras medlemmar under kriget. Ffa deras närmaste grannar Rumänien och Polen. Även stort tack till alla individuella medlemmar som hjälpt till med stort och smått, tex med fodertransporter och påverkan på sina regeringar att de tillåtit ukrainska djur att korsa gränser utan rabies-dokumentation.

Någon lyfter frågan att man behöver möta hoten utifrån, främst från djurrättsorganisationer.

Lite förslag till den nya PR-kommissionen

Utdelning av domarnål i silver för 15 år som domare till Sarah Jonson Vladimir Isakov. Man gör detta normalt under domarseminariet men en av dem kommer inte närvara under morgondagen.


Nu skulle vi egentligen ha kaffepaus men istället avslutar president Annette Sjödin mötet, Nästa års generalförsamling kommer hållas i Wien.



Då tackar jag för mig och hoppas ni har tyckt att rapporteringen varit någorlunda bra och lätt att hänga med. Detta var min första generalförsamling och det har varit spännande och utmanande att försöka hänga med i alla svängar.


//Sofie Abbereus

torsdag 25 maj 2023

Generalförsamling dag 1

Idag är det första dagen på generalförsamlingen.

FIFes president Annette Sjödin hälsar alla välkomna och vi börjar med tyst minut för FIFe-domarna Vesna Rizna Resetic och Marie Westerlund som gått bort under året.

Därefter förklaras mötet öppnat. Kommissionerna presenteras och lite praktiska detaljer diskuteras.

Upprop och närvaro, 32 länder är närvarande och därutöver har 6 länder överlåtit sina röster till andra länder. Totalt 38 röster, 20 röster för enkel majoritet och 29 för kvalificerad majoritet.

Val av 2 röstkontrollanter och 3 justerare (en på varje språk).

Dagordningen ska godkännas och ändringar av motioner presenteras, de ändringarna kommer jag presentera när varje motion ska röstas om.

Rapporterna från ordförande, generalsekreterare, kassör och revisorer gås igenom med några förklaringar och klargöranden. Delegaterna har fått dessa skriftligt så de gås inte igenom av sin helhet.

Revisorerna har kommenterat att det bara är en person (kassören) som har tillgång till konton, vilket gör det sårbart om det skulle hända kassören något. Kassören svarar att de har försökt ändrat detta men det har visat sig varit rätt krångligt. Om jag förstår rätt så har den en säkerhetsdosa som bara en person kan ha tillgång till (banken ligger i Luxemburg). Eric (generalsekreterare) tillägger att man verkligen jobbar med frågan och de har fått svar från banken att om nåt skulle hända kassören så kan ordförande ihop med någon ytterligare i styrelsen få tillgång till kontona.

Fråga om att FIFes styrelse behöver arbeta hårdare med hälsofrågor mot parlament osv. Att vi har många hot från omvärlden och djurrättsaktivister.

Fråga om ansvarsfrihet för styrelse och kassör (separat ansvarsfrihet), båda beviljas.

Kommissionernas rapporter, alla finns i agendan som medlemmarna fått. Inga större diskussioner men varje kommission presenterar sin rapport lite kort.

JSC berättar om den stora chock det blev för dem när fick besked Marie Westerlunds bortgång, hon satt med i denna kommission. 

Rapport från Breed Council, även den finns skriftlig. Breed Council-admin uppmanar medlemmarna att uppmana sina medlemmar att bli medlem i Breed Council. Lite kommentarer om att alla Breed Council fungerar olika och att de borde få lite mer "makt", tex om vissa krav uppfylls (ex antal medlemmar i ex antal länder) ska kunna lägga motioner på generalförsamlingen.

Registreringsrapport har också kommit skriftligt, den har även jämförts med andra förbund.

Nu kommer vi till valen av olika förtroendevalda och vi börjar med vice sekreterare, det finns bara en föreslagen, Charles Spijker (NL) och han presenterar sig. Röstningen sker dolt med röstsedlar. 38 röstar JA

Nästa val är vice kassör, här finns också bara en föreslagen, Karl Preiss (AT), som presenterar sig. 32 röstar JA, 6 röstar NEJ.

Ingen kan föreslås "från golvet" på generalförsamlingen och man röstar i flera omgångar om det behövs, varje person måste få enkel majoritet (minst 20 röster) för att bli invald.

Nästa val är 3 ledamöter till HWC, föreslagna är: 
Petra Cerna (CZ), invald i fjärde omgången
Jurgita Gustaitiene (LT)invald i fjärde omgången
Vladimir Isakov (BY), 
Vanja Knez (SI), 
Sara Moroni (IT), invald i första röstningsomgången.
Sirpa Pietikänen (FI).
Föreslagna personer presenterar sig eller bli presenterade om de inte är på plats.

I första röstningsomgången nådde Sara Moroni upp till majoritet och blev invald.
I andra röstningsomgången nådde ingen upp till enkel majoritet, inte heller i tredje omgången. 

I fjärde röstningen kommer de med flest röster oavsett antal bli invalda, detta helt enligt reglerna.
I denna omgång föll flest röster på Petra Cerna och Jurgita Gustaitiene som blev invalda.


Nästa val är till den nya kommissionen för PR, föreslagna är: 
George Doriakis (GR), 
Anzela Formiceva(LV), invald i fjärde omgången
Brigita Guobe (LT), 
Danijel Iveta (HR)
Adéla Justová (CZ), invald i andra röstningsomgången
Hjördis Kanniainen (NL), 
Anda Porumb (RO), 
Anna Wijbrands (NL)invald i andra röstningsomgången
Anna Wilczek (PL)
Föreslagna personer presenterar sig eller bli presenterade om de inte är på plats. Eftersom röstningsförfarandet är lite utdraget presenterar dessa sig mellan valen till föregående kommission, medans rösterna räknas, så de har ändå delegaternas fulla uppmärksamhet.

I första röstningsomgången nådde ingen upp till enkel majoritet. Inför andra omgångens röstning drar George, Brigita och Adna sina kandidaturer.
I andra omgången fick Adéla och Anna Wijbrands enkel majoritet och blev invalda. Inför tredje omgångens röstning drar Anna Wilczek sin kandidatur.
I tredje omgången fick ingen majoritet, Danijel drar sin kandidatur och vi går till fjärde omröstning där den som får flest röster kommer bli invald. Anzela fick i fjärde omgången majoritet och blev invald.

Nästa val är 2 ledamöter till JSC, föreslagna är:
Francesco Cinque (IT), 
Miroslaw Skotarczyk (PL). 
Föreslagna personer presenterar sig.
Båda föreslagna blev valda med enkel majoritet

Kassörens rapport har mailats ut till delegaterna i förväg, även förslag till avgifter (medlemsavgift för förbunden, avgifter för katterinamn osv).
Efter lite diskussioner röstades förslaget till avgifter igenom.

Förslaget till arvode för generalsekreteraren (oförändrat) röstades igenom.

Budget för 2024, även det är skickat till delegaterna i förväg. Efter några kommentarer röstades förslaget igenom.

Rapport från "Member under patronage" (Bulgarien). Detta är bara en rapport och inget som ska beslutas eller röstas om. Deras mentor Rumänien läste upp ett utdrag från rapporten.

Nu går vi in på motionerna!

FI SK 1, Extension of the restrictions regarding Russia, include Belarus

Man har valt att flytta den till att handla om medlemskap och det kräver kvalificerad majoritet. Motionen är också ändrat och man har tagit bort Belarus från motionen och delat den i två delar, en del som handlar om importer och en del som handlar om utställningar.

Denna diskuterades inte under gårdagen.

Självklart är det många starka känslor och åsikter i frågan. Ukrainas delegat håller ett mycket starkt tal som möts av applåder (och lite tårar från undertecknad).

Del 1 om importer röstades inte igenom, Ja 18 röster, Nej 19, 1 avstår

SVERAK reserverar sig mot beslutet

Del 2 om utställningar röstades inte heller igenom, Ja 23 röster, Nej 14 röster, 1 avstår.

SVERAK reservar sig mot detta beslut också.


NL Felikat 1, Statutes

Även denna kräver kvalificerad majoritet

Röstades inte igenom, Ja 23 röster, Nej 13 röster, 2 avstår



Resten av motionerna kräver enkel majoritet



AT KKÖ 1, General Rules


Samma kommentarer som igår, att den behöver vara mer detaljerad.
Röstades igenom med Ja 20 röster, Nej 14 röster, 4 avstår


Nu avslutar vi för dagen, börjar imorgon kl 9.00 (10.00 svensk tid)

//Sofie










onsdag 24 maj 2023

Öppna möten 2023

 Idag är det öppna möten där varje motion diskuteras inför veckans beslutande möten.

Motioner och mötesunta hittas här: Fifes sida om generalförsamlingen


NL Felikat 1, Statutes

Inga frågor om denna motion


AT KKÖ 1, General Rules

DC tycker inte detta behöver finnas i reglerna, utan kan lösas på annat sätt. Det saknas också riktlinjer för hur det ska  skötas utan tycker att motionen ska ändras till att styrelsen kan hantera detta och isf är de för motionen, i annat fall mot den. 

Övriga kommisioner har samma åsikter.


LU LCC-FFL 1, General Rules

Alla kommissioner tycker att det ska vara upp till medlemmarna vilka de skicka till möten.


LU LCC-FFL 2, General Rules

Komissionerna förstår inte tanken bakom motionen för det redan görs, dessutom är de svårt att förutsäga kostnader. Det ska dessutom inte försvåra för personer att bli invalda i komissioner beroende på var man bor.


NO NRR 1, General Rules

Leo (Fifes kassör) säger att det skulle minus 10.000EUR och bli bättre för 7 länder.

SC Tycker det blir orättvist mot de små länderna som har få och dessutom små utställningar

Eva lyfter här frågan om att röstningen på Fife inte är viktad så som det är på tex SVERAKs årsmöte, utan här har en medlem en röst.

NRR kommenterar att det faktiskt ligger hårt arbete bakom deras utställningar


DK FD 1, Breed standrad SBI

JSC har inga problem med den första delen om mittlinjen, däremot tycker de att både honor och hanar borde inkluderas. 2 var för motionen, en var mot, en var för om andra delen i motionen stryks.

Breed Council för SBI är emot, 8 mot, 5 för.

Eva tar upp att domare ibland ser dessa fel som diskvalificerande fel. Tar också upp att "coloured" patches som blir kvar blir ett problem då färgen är temperaturstyrd och de kan ha stora mörka färgområden och i denna skrivning blir det också ett fel. Tycker att hela skrivning om fel ska bort snarare. Om andra delen av motionen så inkluderas det i "White patching in the coloured areas or the reverse".


NL Felikat 2, Standards, general parts & EMS list

JSC och BRC är emot den då den inte följer rätt process för att godkänna nya varianter, men är för själva meningen med motionen

Breed Council för BSH har röstat mot den


NL Mundikat 1, Standards, general parts & EMS list

JSC Tycker att det är lite på fel ställe, skulle falla inom breeding and registration rules.

BRC stödjer motionen helt och hållet, så mycket information om katten som möjligt ska registreras.

Det förtydligas att det inte har med utställningar att göra utan är bara för registrering. Blir ändå lite diskussion om detta (om den är registrerad i fel färg osv). Dessa ska dömas ihop oavsett mönster och ska dömas som att de var registrerad som 21.

Förslag om att istället registrera genotyp/fenotyp. DC och BRC tycker att det är ett bra förslag.

Breed Council är för

Diskussion om sista meningen, lite oklar. Förslag att förtydliga eller ta bort den.


Fife JSC 1, Standards, general parts & EMS list

JSC har fått detta från La Perm-uppfödare, de har tyvärr ingen Breed Council

SC hade egentligen ingen åsikt.

Kommentar om att lägga ytterligare en ovanlig ras i kat4 kommer göra det ännu svårare för domarelever att få ihop antal katter på elevgångar. JSC replikerar att det är så det är att vara domarelev, det är inget lätt jobb. 

Diskussioner om andra raser som borde byta kategori med detta tankesättet, TUA, SIN osv. Just kroppstypen diskuteras vad gäller SRL/SRS (de är i kat 4 ihop med andra rexar, med den motiveringen hör ju La Permen dit också men motiveringen med kroppstyp håller inte)


NL Mundikat 2, Breeding & Registration Rules

BRC är för motionen

HWC är överlag för motionen men att den behöver förtydligas.


PL FPL 1, Breeding & Registration Rules

HWC säger att just den specifika ytan finns det ingen forskning bakom. De säger också att förhållanden kan variera mellan olika medlemmar (länder)

BRC har i princip samma kommentarer. Säger också att det i de allra flesta länder finns lagstiftning som täcker detta.

Kommissionerna har förståelse för varför motionen är skriven men har svårt att stå bakom den.

Förslag att lägga till "per each adult cat" och att stryka höjden (alla hus har inte 1,80 i takhöjd).

Diskussioner att om man har medlem som har för många katter på för liten yta så borde man istället kunna anmäla det till lämplig instans i det egna landets rätts-system (ex Sverige-Länsstyrelsen)


SE SVERAK 1, Breeding & Registration Rules

HWC var emot motionen förra året, ville ha det som en rekommendation men inte i reglerna. De står i princip bakom denna motionen men tycker också att det kan vara svårt för delegaterna att motivera att de ändrat sig från förra året. Därför är de emot den eftersom det bara varit på plats i 5 månader.

Eva förklarar att det kom med fler problem än vad man på förra årets GA inte kunde förutse.

Lite diskussioner fram och tillbaka om kattungehälsan/ påverkan på veterinärvården /kostnader för uppfödare

Även lite diskussioner om att man visst kan ändra sig...


FIFe BRC 1, Breeding & Registration Rules

Inga kommentarer


AT KKÖ 2, Show Rules

JSC Är alla emot den, tror att det gärna blir att katter byter klass ofta genom klasserna, då handlar det oftast om katter med dålig färg.

Kommentarer om att även topp-katter behöver vara med på utställningar, vi tappar utställare annars. 

Åsikt att regeln som den står nu är tillräcklig, förut förlorade man alla titlar och certifikat i förra färgen när katten blev färgändrad.


BE FBE 1, Show Rules

SC Är alla emot

JSC Tycker att de är svår att förstå och att den är komplicerad. 3 emot och 2 röstade inte. 

Inte så mycket diskussioner därefter


BE FBE 2, Show Rules

SC Vill ändra till 93 poäng (samma som i klass 9/10), och om det ändras är de alla för den

JSC Röstade inte om den men ville få det förtydligat att man kan fortsätta i klassen även efter titeln är tagen.

Kommentarer om att katter som blir kvar efter tagen titel blockerar cert för andra. Om det är annorlunda för vuxna (som det ju är, man får bara ta ett visst antal cert i varje klass, sen byter man klass) kan det bli förvirrande. 

Överlag verkar de flesta ändå vara för motionen. 


BY Felinolog 1, Show Rules

SC 3 ja, 2 avstår

Inga ytterligare diskussioner


ID ICA 1, Show Rules

SC Alla emot eftersom de i nuläget är i ett annat annex. 

Eric (som är generalsekreterare) förklarar att de kan vara i mer än ett annex (om jag förstår rätt). De har specifika problem med att få tag på domare, de bjuder ofta in domare som får döma två helger i rad. Det största problemet ligger i att domarna måste ha "work permit" som kostar 1000 EUR.

Motionen kommer troligtvis ändras till imorgon, Förbundets delegater är inte på plats än och kan förklara.


IT ANFI 1, Show Rules

SC 3 ja, 2 emot

inga ytterligare diskussioner


MD FM, RO FAF-FR, UA UFU, Show Rules

SC alla för

Eva frågar hur stora utställningar de brukar ha (runt 200) 

Lite diskussioner fram och tillbaka att det iaf kan motivera utställarna, även lite kommentarer om att det kanske borde vara en lägsta antal tävlande katter för att titeln ska kunna delas ut.


NO NRR 2, Show Rules

SC 2 är emot, 2 för och en avstod

Inga diskussioner


PL FPL 2, Show Rules

SC alla för

Estland kommenterar att de inte är emot men de fick inte frågan innan motionen lades...


PL FPL 3, Show Rules

SC alla för

JSC alla för

Inga ytterligare diskussioner


FIFe SC 1, Show Rules

Eric kommenterar att det är inget tidsödande arbete att ge dispenser och att det underminerar titlarna att sänka antalet katter

Eva håller med Eric och tycker att man borde hitta sätt att attrahera utställare och på det sättet göra utställningarna större.


FIFe SC 2, Show Rules

SC förklarar att det inte är nåt krav på att dessa utställningar ska anordnas, det är upp till varje medlem. De försöker förklara men jag vet inte hur mindre rörigt det bli egentligen , bla säger de att man kan hålla en internationell och nationell utställning samtidigt/ parallellt.

Rätt så mycket diskussioner med försök till klargöranden, på dessa utställningar kan bara förbundets egna medlemmar deltaga, resultat på dessa utställningar är inte giltiga för titlar som JW och DSM. Även lite diskussioner om titlarnas förkortningar.

Övriga kommissioner har inga kommentarer.


FIFe SC 3, Show Rules

Inga diskussioner


FIFe SC 4, Show Rules

Inga diskussioner


FIFe SC 5, Show Rules

Inga kommentarer från övriga kommissioner

Kommentarer om att det blir en titel bara för att man kommer till utställning många gånger, och att det ofta är gamla katter vilket det ju inte alltid är. 


FIFe SC 6, Show Rules

Klargörande från SC att det handlar ändå bara om ett BIS per klass 11/12.

JSC är alla emot, blir problem med många katter i panelen. Varför kan man inte acceptera att det bara blir en nominering per klass 11/12?

Kommentarer om att förslaget bara ger mer nomineringar, man måste ju ändå välja mellan hane och hona i slutändan. SC förklarar att motionen har varit uppe tidigare men då fått avslag pga att det blir för många BIS och att det är därför de tagit bort det ur denna motion.

Diskussioner om att det är bättre att domaren gör valet redan vid nomeringen. 

Eva kommenterar att på en del av våra svenska utställningar kan det bli väldigt många katter i panelen vilket blir ett stort problem.


FIFe SC 7, Show Rules

JSC är emot, domaren kan göra valet vid bordet och måste ändå göra valet i panelen.

Diskussioner och kommentarer om att det an bli många katter i panelen även här. Fler kommentarer om att domarna är utbildade och kan välja ut rätt katt redan på bordet.


FIFe SC 8, Show Rules

Inga diskussioner


FIFe SC 9, Show Rules

JSC alla är för

Kommentarer / frågor om det måste stå i reglerna? Det finns länder där man inte ens redovisar röstningen öppet


FIFe SC 10, Show Rules

Diskussioner för och emot, mest för. Det ska synas att katten vunnit flera gånger. Vissa länder gör redan detta och det behöver bli lite mer enhetligt..


FI SK 1, Extension of the restrictions regarding Russia, include Belarus

Denna diskuteras inte på öppna mötet utan kommer diskuteras under Generalförsamlingen.


Nu är det slut på dagens möten, hoppas ni kunnat följa med någorlunda och att ni vill hänga på under resterande dagar.


//Sofie Abbereus